Grito de Dolores

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Estatua de Miguel Hidalgo y Costilla en a frontera d'a ilesia de Dolores Hidalgo.

Se conoix con o nombre de Grito de Dolores (en castellano, Chilo de Dolores en aragonés) a lo escaicimiento que ye en l'inicio d'a Guerra d'independencia de Mexico, que en ixe inte yera una colonia d'Espanya. Iste Grito de Dolores estió a clamata que fació Miguel Hidalgo y Costilla (con Ignacio Allende y Juan Aldama), un sacerdot mexicano, a los suyos parroquians o 16 de setiembre de 1810 ta que se sublevasen.

A clamata se fació en l'antigo lugar de Dolores, tocando a dita Campana de Dolores (iste lugar ye l'actual municipio mexicano de Dolores Hidalgo, en Guanajuato) dica la plegata d'os parroquians, cuan Miguel Hidalgo fació un sermón que remató con as palabras ¡Viva la Virgen de Guadalupe!, ¡Abajo el mal gobierno!, ¡Viva Fernando VII!. (Viva a Virchen de Guadalupe!, Abaixo lo mal gubierno!, Viva Ferrando VII!). En realidat, se fació a clamata cuan l'autoridat colonial espanyola d'o Visorreinato de Mexico ya heba descubierto a conspiración ta una sublevación, y ubrió una guerra por a independencia de l'actual Mexico que no remató dica o 27 de setiembre de 1827 con a sinyatura d'o Tractau de Córdoba, seguntes o cual Espanya reconoixeba a independencia de Mexico.