Omeya

De Biquipedia
(Reendrezau dende Dinastía Omeya)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Dinastía Omeya
بنو أمية
Banu Umayyah
661 — 750

Situación de Omeya
Situación de Omeya
Maxima extensión d'o califato
Capital Domás
Idioma oficial Arabe
Relichión Islam sunnita
Gubierno Califato
 • Formación 661
 • Desaparición 750

A dinastía Omeya u Banu Umayya estió a lo principio un clan d'a tribu Qurays que prenió o poder hereditario d'o primer califato musulmán dimpués d'os cuatre califas ortodoxos y que dimpués que los abasís los derrocasen en Orient Meyo continoron mandando en l'Al-Andalus.

A lo principio os Omeyas s'oposaban a las predicacions de Mahoma pero cuan o capitoste d'o clan Abu Sufyan veyió que no podeba contra o profeta plegó a un alcuerde. Utmán, o tercer califa ortodoxo (640-656) estió ya un omeya, pero s'admite tradicionalment que a dinastía omeya encomienza cuan plegó a lo poder Muawiya I (658-680), que compró os dreitos de Hasán, fillo d'Alí, zaguer califa esleito por votación.

Muawiya tresladó establió a capital en Domás, pus enantes heba estato gobernador de Siria y teneba millors refirmes. En a historia d'os Omeyas l'aduya siriana ha estato una costant. Os omeyas gobernaban con modelos romanos orientals u bizantins con un funcionarios sirians convertitos a lo Islam, que esperaban con a suya conversión plegar a la igualdat con os musulmans d'orichen arabe.

O suyo succesor, Yazid I venció en a batalla de Karbala (680) a lo zaguer fillo de Nali Husayn, con o que a dinastía s'acofló en o poder a tamas d'a tierca oposición d'os chiitas. Os doce califas que mandoron dende Myawiya II dica Marwan II continoron a expansión encomenzata en tiempos de Mahoma. Por occident plegoron a conquerir Hispana, que pasó a estar l'Al Andalus. Os francos, bizantins y gazaros consiguioron aturar a expansión musulmana, encara que ya Sulayman hese asitiato Costantinoble. Por orient os omeyas consiguioron arribar en l'Indo con a conquiesta de l'Imperio Persa Sasanida.

Os Omeyas fuoron derrocatos d'o Califato de Domás por os abasís, que recibioron o refirme d'os persas y os arabes chiitas. Abu-l-Abbas al Saffa encomenzó a persecución d'os omeyas. Marwan II fue asesinato en Echipto. Atros omeyas se refuchioron en Berbería, con gobernadors simpatizants d'os omeyas. Abderramán fuyió primero a Marruecos, pero dimpués fue ta l'Al Andalus, on os sirians que en 741 esclaforon a segunda revuelta berber lo refirmoron. En un primer inte pensó en evacuar a os musulmans de l'Al Andalus, pero fue persuadito con un consellero. Dimpués de creyar o Emirato de Cordoba encomenzó una campanya d'islamización, un tipo de campanyas que a sobén en o mundo musulmán va acompanyata d'una arabización cultural y lingüística d'os andaluces que s'heban convertito a la relichión musulmana. Os muladís se convertioron en arabes andaluces.