Deriva litoral

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Esquema de deriva litoral.

A deriva litoral ye un proceso de transporte y sedimentación de material costero que intervién en especial en a formación y evolución d'as plachas, sayetas litorals, tombolos y albuferas.

En as plachas se produce un movimiento efectivo d'arena constant en una dirección paralela a la costa como consecuencia d'ondas marinas que chocan a'l bies contra ella. D'esta traza as particlas d'arena son empentatas por as ondas marinas en a superficie d'a placha seguindo a trachectoria d'o frent d'a onda, pero cuan a onda retacula, as particlas d'arena no retaculan en ixa dirección y baixan seguindo a linia de mes pendient, perpendicular a la linia de costa, quedando en un punto diferent d'a linia de costa. A onda vinient tornará a mover a particla con una trachectoria a'l bies respecto a la lina de costa, pa dimpués baixar seguindo a linia de mes pendient dica arribar a un punto d'a linia de costa encara mes luent de l'orichinal.

Esto fa que cuan existe una dirección predominant d'as ondas marinas por a disposición d'a costa u d'os vientos dominants, s'acumule l'arena en bel puesto. Si a costa ye curvilinia u presenta bella irregularidat l'arena puet acumular-se contra ixe salient y dimpués seguir acumulando-se cada vegata mes luent d'ixe salient formando una sayeta litoral, estructuras luengas d'arena con disposición paralela a la costa y unidas a un salient de costa por un punto.

Puet desvenir-se que una sayeta una una isleta a la costa y d'esta traza esdeviene como una chicota peninsula conoixita como tombolo. En Peniscola bi n'ha un de muit visible.

Cuan o cabo por a on creixe una sayeta litoral s'une a atro salient de costa cuasi se cierra u se cierra de tot una badía u golfo, que esdeviene una laguna con augua salada con condicions especial conoixida como albufera.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]