Codonyate

De Biquipedia
Ir ta: navego, busca
Codonyate
Dulce de membrillo.jpg
Codonyate.
Orichen cheografico
Orichen: Peninsula Iberica
Se mincha en: Toda Espanya y Portugal, tamién en Chile, Archentina y Uruguay
Categoría: Confitura
Elaboración
Ingredients: Codonyos, augua y zucre.

O codonyate ye un producto dulce de confitura elaborau con a carne (mesocarpio) d'os codonyos, muit popular en toda Espanya y Portugal, y que en Aragón tiene especial tradición en o Baixo Aragón y a val de l'Ebro.

Elaboración[editar | editar código]

O codonyate se produce con a pulpa (mesocarpio) d'os codonyos, una vegada se les saca la pela y o ruello central, cueta a partes iguals con zucre y augua. A mescla ha de contraciar-se quasi de perén mientres cosa d'una hora, dica que o codonyo pierde la forma y se torna una pasta bullent.

A pasta elaborada, quasi liquida en primeras, se deixa refridar en un recipient que le sirve ta molde, pus en frido adopta una forma más consistent y chelatinosa. A presentación gosa fer-se en rabanadas, que se quita de la masa con cuitiello, y que se fa marchar ta acompanyar o pan, a torta, bell troz de pastiello u galletas.

Denominación[editar | editar código]

A denominación tradicional aragonesa "codonyate" (aragonés medieval codonyat[1], tamién en romanz navarro[2]), ha perdiu terreno en as zagueras decadas frentes a la castellana carne de membrillo u dulce de membrillo, sobre tot por o producto que se compra por cuentas d'elaborar-lo en casa y que viene etiquetau con ixas formas.

En o sieglo XX, as principals industrias productoras de codonyate comercial, que veniba en lata, se situaban en Andalucía y La Mancha, de forma que quasi invariablement o producto que se compraba en as casas aragonesas veniba etiquetau con a denominación castellana. Os pocos productors aragoneses que i ha, en municipios como Albalat de l'Arcebispe u Caspe, han habiu d'etiquetar o suyo producto con a denominación castellana ta poder-lo comercializar difuera d'Aragón.

Referencias[editar | editar código]

  1. Antonio Gargallo Moya, María José Sánchez Usón: Cuentas de un viaje en el s. XIV: De Teruel a Zaragoza y Barcelona en 1366. Revista Teruel, nº 71, chinero-chunio de 1984, p 130.
  2. Fernando Serrano Larrayoz Medicina y enfermedad en la corte de Carlos III El Noble de Navarra (1387-1425) Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, 2004 [1]

Se veiga tamién[editar | editar código]

Vinclos externos[editar | editar código]