Auturía

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Auturía
Nieu en Auturía dende Samianigo
Nieu en Auturía dende Samianigo.
Situación
Situación Muga entre Biescas y Yebra de Basa (Uesca)
Latitut
Lonchitut
Vértiz cheodesico 17772
Cheografía
Cordelera Depresión meya intrapirenenca
Sierra
Macizo
Altaria 1.920 m
Primera puyada
Ruta mas fácil
Mapa

L'Auturía u Oturía[1] ye una cima prepirenenca aragonesa situata entre o Sarrablo (Val Estrecha y val de Basa) y Sobrepuerto, en a comarca de l'Alto Galligo, entre os municipios de Biescas y Yebra de Basa. A suya altaria ye de 1.920 metros sobre o livel d'a mar, y fa part d'un cabalgamiento de materials d'o "Grupo Echo" (flysch eoceno) sobre os almendrons oligocenos.[2] En a suya cima se troba un vértiz cheodesico.

A los suyos piez se troban as localidaz de Samianigo, Yebra, Latas, Larrede y Xabierre-Cuarnas, pero ye conoixita en a comarca sobretot porque baixo ista montanya se troba a ermita de Santa Orosia, patrona d'istas tierras, por ixa razón gosa apareixer en as pastoratas de Yebra:

¡Cuando en a ermita d'o Zoque,
con Orosia de testigo,
y Auturía frente a frente,
todas as banderas se besan,
y en as chents d'ista Montanya
as que de verdat s'abrazan!
[...]
¡Dende a mallata Auturía,
vide a escape amanecer
muitas ringleras de chent
que enta iste Puerto subiban!

pastorata de Yebra 2000[3]

Toz os anyos se fa una cursa, a "Puyata a l'Auturía", que remata en ista tuca y que fa parti d'a Copa d'Espanya de cursas de montanya.[4]

Referencias[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]