Arziagne

De Biquipedia
Ir ta: navego, busca

L'arciagne yera lo diacono principal d'una Seu. La etimolochía d'arciagne s'explica a partir de lo griego άρχι lo primero y διάκονος servidor, ministro, pasando a lo latín ARCHIDIACONUS.

L'arciagne yera teoricament lo primer de los diaconos, en l'orden hierarquico ocupaba lo estamiento chusto baixo lo bispe, dreitament a las suyas ordens, en l'administración de la diocesi, por ixo yera debant lo capítol como cabo de los auxiliars d'este.

Huei estos debers los asignan a un vicario cheneral, figura que fue sustituindo a l'arciagne de traza progresiva a partir de lo sieglo XVI.

En la Comunión Anglicana se sigue mantenendo la nomenclatura de arcediagne pa los auxiliars de lo bispe (archdeacon).

Arciagnes en diocesis aragonesas[editar | editar código]

Yera a l'arciagne a qui competeba la presentación de los ordinandos a lo bispe y qui teneba churisdicción y dreito de visita sobre lo clero de la demarcación eclesiastica dita arcedianato; por esta razón gosaban estar-ne uns quantos los de cada capítol de seu: en Uesca, los de Sobrarbe, Sarrablo, Las Valles y Santa Engracia de Zaragoza (enantes clamato prior de Santas Masas); en Chaca, los de Laurés, Ansó y Guarga; en Zaragoza, los de Zaragoza, Daroca, Belchit y Teruel; en Tarazona, los de Tarazona y Calatayú; y en Roda, los de Benás y Ribagorza; en Albarracín no i heba que un arcedián. En Uesca y Chaca l'arciagne de la Cambra teneba churisdicción sobre un territorio común a las dos seus, l'arcedianato de la Cambra, que con las suyas rendas proveyeba las necesidatz de vestuario de los canonches de las dos. Esta mesma función competeba a lo cambrero (CAMERARIUS en latín) de Zaragoza, Roda y Tarazona.